viață sănătoasă
ilustrație Dreamstime

1. Treziți-vă devreme și nu mai stați niciun minut în plus în pat. E timp mort. Trezirea la 5:00 sau 5:30 oferă energie, timp pentru un mic dejun relaxant, citit, meditație, puțin sport.

2. Meditați un sfert de ceas, într-un loc cât mai liniștit. O puteți face imediat după trezire și/sau seara. Stați comod, respirați adânc și controlat, concentrați-vă pe diferite zone ale corpului, apoi plimbați gânduri pozitive de colo-colo, respingând orice altceva.

3. Beți un pahar de apă după trezire. Corpul stă 7-8-9 ore fără aport hidric, așa că e înțelept să-i oferim apă mai întâi de toate. Fără bicarbonat de sodiu sau alte minuni în apă.

4. Luați un mic dejun liniștit, fără distrageri de atenție. El poate conține un senviș, fructe, cereale (ideal înmuiate din timp, să se digere mai ușor), lapte, orice vă place în cantități moderate. Puteți bea o cafea sau o cană de ceai verde sau negru, ideal fără zahăr.

5. Faceți sport, de la înot până la jogging. Faceți sport ușor chiar dacă aveți probleme cu inima, spre exemplu după un infarct miocardic sau după conversia unei fibrilații atriale (după consultul medicului, desigur). Sportul ne menține într-un tonus fizic și psihic excelent, reducând considerabil riscul unor afecțiuni.

6. Un duș cu apă mai rece este tonifiant și anxiolitic. Poate ajuta și la ameliorarea hipersudorației. Dușul de dimineață are și o componentă meditativă, dar și de realizare a unui plan scurt de atac al zilei ce tocmai se deschide. Spălați părul cu apă călduță, iar dacă suportați, reduceți treptat temperatura apei pentru restul corpului.

7. Cuprindeți-vă ziua între două zâmbete. Energia pozitivă atrage energie pozitivă. Zâmbiți! Veți face totul mult mai ușor. Tineți minte asta: un comportament aspru, egoist și rece îi închide omului în față toate ușile și mai ales toate inimile. Omul vesel, deschis, recunoscător și bun va avea în jurul lui un univers pozitiv, plin de oportunități și de iubire.

8. Consumați puțin vin roșu la masa de prânz. Cam 100-150 de mililitri sunt sănătate curată, dar dacă nu sunteți consumatori, nu recomand să deveniți pentru a vâna eventuale efecte pozitive. Persoanele care au hipertensiune arterială, probleme hepatice sau gastrice vor evita alcoolul.

9. Învățați să trageți acțiunea lângă intenție. Degeaba vrem să facem ceva dacă rămânem la stadiul de idee. Acționând, făcând lucruri aparent mărunte, generăm o stare de bine în noi.

10. Nu mâncați prea mult la prânz. Cei ce se îndoapă la masa de prânz devin imediat somnolenți – motivul este redistribuția sangvină. Scade și randamentul intelectual. O masă cu doze moderate din mai multe tipuri de alimente este ideală pentru prânz. Gândiți-vă să așezați 2/3 din calorii în prima parte a zilei.

11. Respirați adânc aer curat, repetat. Există tehnici de respirație, multe utilizate și în meditație. Creierul se va simți excelent și veți gândi totul mult mai limpede. Trageți aer adânc, țineți aerul în plămâni pentru 8-10 secunde, expirați prelung. Repetați.

12. Dormiți cam opt ore pe zi. Este cel mai important aspect al vieții. Fără cafea și alte substanțe excitante (alcool) în a doua parte a zilei, fără lichide multe seara, fără cină bogată, fără sport după șapte seara, fără televizor. Citiți un roman ușor, respirați adânc, meditați, scrieți în jurnal, așterneți pe o hârtie lucrurile care vă macină.

13. Faceți cu o seară înainte sau dimineața o listă cu 5-7-10 lucruri pe care vreți să le faceți în ziua respectivă. Sau cu idei pe care ați vrea să le materializați cândva.

14. Oferiți-vă mici recompense după ce ați făcut anumite lucruri.

15. Cina trebuie să fie cât mai ușoară. Fără fructe. Fără alimente grele. Fără alcool.

16. Comunicați cu cei din jur. Suntem ființe sociale și ne simțim mai bine stând alături de semenii noștri, vorbind cu ei, râzând cu ei, îmbrățișându-i, iubindu-i.

17. Trăiți totul cu uimire. Lăsați-vă impresionați de tot ce se întâmplă în jurul vostru și fiți recunoscători pentru că ați primit cel mai frumos cadou: viața.

18. Simplificați, nu complicați. Păstrați mai puține lucruri materiale în jurul vostru. Reduceți cheltuielile inutile. Renunțați la oamenii care vă trag în jos cu energiile lor negative. Reduceți opțiunile multiple care vă solicită mintea. Simplificați tot ce puteți.

19. Ieșiți din zona de confort. Numai așa puteți evolua. Cunoașteți oameni noi, faceți lucruri noi, învățați alte și alte informații, căpătați alte și alte aptitudini.

20. Hidratarea e deosebit de importantă. După paharul de dimineață, beți apă în mod constant. Sucurile carbogazoase sunt nocive. Chiar și cele dietetice, fără zahăr, cresc riscul cardiovascular. Beți apă simplă, dar ascultați-vă mecanismele corpului și nu exagerați.

21. Dacă puteți face un lucru în câteva minute, abordați-l imediat și nu-l lăsați pentru mâine. Asta vă va da ritm și apetit pentru a face tot mai multe lucruri.

22. Visați. Cu ochii deschiși sau închiși, visați la o viață mai bună. Veți pune bazele schimbării și totul se va petrece așa cum vă doriți cel mai tare, dacă aveți mintea concentrată pe acel lucru. Cu ambiție apoi, luptați, puțin câte puțin, să construiți schimbarea.

23. Citiți în fiecare zi, cât de mult puteți. Luați o carte cu voi oriunde, la metrou, la o cafenea, la job. Ajungeți în locuri multiple fără să vă mișcați din loc. Recurgeți seara la un roman ușor, mintea se liniștește mai bine așa, veți dormi mai eficient.

24. Felul în care vă consumați o zi vă arată felul în care vă trăiți întreaga viață. Dincolo de orice concept, sunt mari șanse să aveți una singură. Iubiți-o și iubiți-vă, iubindu-i pe ceilalți în același timp.

25. Îmbrățișați creativitatea. Scrieți, compuneți, inventați, desenați, imaginați, visați. Când faceți ceva creativ, viața devine mult mai interesantă.

26. Țineți un filtru: respingeți lucrurile negative care vă pot măcina pe dinăuntru și acceptați înăuntru lucrurile pozitive.

27. Spuneți un lucru pozitiv când ajungeți seara acasă. Da, vi se vor întâmpla multe chestiuni negative în trafic, la un ghișeu, la birou. Dar și multe pozitive. Când ajungeți acasă, povestiți ceva frumos celorlalți. Veți seta energii pozitive și veți vedea cum ceilalți se vor plia pe starea impusă de voi.

28. Plimbați-vă pe jos în fiecare zi. Mersul pe jos e sănătate curată. 3-5-7 kilometri, încercați să parcurgeți anumite distanțe, la pas susținut.

29. Mai puține scuze. Mă doare una și alta, sunt obosit, nu am energie, mi-e teamă, nu am chef. Pentru ceilalți, veți fi un ghimpe în pulpa degetului. Renunțați la toate scuzele și începeți să faceți lucruri, să ieșiți din zona de confort, să vă recâștigați forma și ritmul, să-i uimiți pe cei de lângă voi cu optimismul vostru. Nimeni nu vrea prieteni care se plâng tot timpul.

30. Încercați să faceți cel puțin o faptă bună pe zi. Există pe undeva o compensare în viață și lucrurile vi se vor reîntoarce când vă așteptați mai puțin. Dar nu vă gândiți că se vor întoarce, că aici e toată frumusețea.

 

Un material de dr. Vasi Rădulescu, fondator #leapșadesănătate

Cum ne poți susțineVasi Rădulescu este fondatorul proiectului #leapșadesănătate. Scrie de ani buni despre părțile bune sau mai puțin bune ale sistemului medical românesc și a fost ales Cel mai bun medic comunicator la premiile COPAC 2018. Prima sa carte, Dragă inimă, conține și povești din spital. Îi place să creadă că oamenii ar trăi puțin mai bine și ar înțelege multe lucruri despre viață, citind această carte.

Dacă apreciezi munca noastră de a realiza o educație medicală veritabilă, ne poți susține cu o sumă modestă în fiecare lună, folosind platforma Patreon. Pentru noi va conta enorm. Mulțumim.

devino patron ⇒