10 greșeli majore în obezitate
ilustrație Dreamstime

Se fac multe greșeli în obezitate, din păcate. Revenirea la normoponderalitate ar trebui să țel principal pentru oricine, dar lucrurile trebuie atent abordate.

1. Sportul nu este neapărat necesar pentru slăbire. Crucial este aportul de calorii, din păcate mult subestimat în zilele noastre. Slăbim prin alimentație, sportul ne ajută să ne menținem sănătoși. Foarte multe persoane cu obezitate pun accent mai mare pe exercițiul fizic decât pe alimentație.

2. Nimeni nu trebuie să dea jos zeci de kilograme într-o lună. Este nociv pentru corp și există riscuri de litiază biliară, pancreatită acută și alte afecțiuni în asemenea situații. În condiții excepționale (obezitate morbidă care pune viața în pericol imediat) și sub supravegherea unei echipe de medici, se pot topi rapid kilogramele, dar altfel nu.

3. Nu trebuie să vă fie rușine să apelați la psiholog. De multe ori, fondul emoțional dezechilibrat conduce la tulburări alimentare și există cercuri vicioase ce trebuie rupte. Psihologul ne poate ajuta în înțelegerea mai bună a corpului nostru, în construcția unei punți volitive solide între ce suntem acum și ce putem redeveni.

4. În obezitate, inima lucrează cu suprasarcină. Practicarea unor sporturi foarte solicitante poate genera probleme grave (tulburări de ritm, evenimente coronariene). La fel, kilogramele multe în plus pot da afecțiuni serioase ale articulațiilor periferice (îndeosebi glezne și genunchi) și centrale (îndeosebi zona lombară).

5. Tolerarea obezității poate conduce la serioase dezechilibre psihice care potențează riscul oricărei boli de organ. Obezitatea per se înseamnă risc crescut de diabet zaharat, boli cardiovasculare, boli de aparat locomotor, boli pulmonare, boli cerebrale. Orice organ sau sistem este la risc în obezitate.

6. Obezitatea este un status proinflamator, prielnic pentru procesul de ateroscleroză, adică de depunere de grăsimi în pereții vaselor de sânge, care poate duce la evenimente coronariene (infarct miocardic) sau neurologice (accidente vasculare ischemice). Optimizarea masei corporale cu reatingerea normoponderalității este salutară. Din păcate, prea puțini conștientizează gravitatea situației.

7. Lipsa unui consult la medic poate însemna nedepistarea unui posibil substrat, cum ar hipotiroidismul sau o formațiune tumorală la nivelul sistemului nervos central.

8. Slăbitul nu trebuie să fie un chin, ci atingerea unor principii sănătoase care devin rutină. Dietele drastice sunt urmate de regulă de rebound, adică revenirea la aceleași obiceiuri nocive, cu recâștigarea rapidă a kilogramelor pierdute.

9. Nu există nicio persoană care se îngrașă doar respirând lângă o foaie de varză. Plângerea constantă și neacceptarea realității pline de principii eronate poate fi chiar cercul vicios principal. Există persoane sedentare, aflate în dezechilibre psihice, gurmande, adepte ale unor principii alimentare greșite, cu rații disproporționate, cu mâncat la ore nepotrivite. Acceptarea greșelilor, deschiderea către psiholog sau psihiatru, ajutorul din partea unui medic specialist în diabet și boli de nutriție sunt măsuri cu impact pozitiv uriaș.

10. Apelarea la orice nutriționist care nu este medic specialist în diabet și boli de nutriție poate fi catastrofală. Un medic știe să facă un consult eficient, cunoaște procesele intime din corp, ia măsuri de siguranță, monitorizează pacientul obez, îi calculează niște riscuri. Există și nutriționiști (care nu sunt medici) experimentați și profesioniști, dar aceștia vor respecta mereu rolul crucial al medicului în ecuația optimizării masei corporale.

Anunț importantDacă apreciezi munca noastră de a realiza o educație medicală veritabilă, ne poți susține cu o sumă modestă în fiecare lună, folosind platforma Patreon. Pentru noi va conta enorm. Mulțumim.

devino patron ⇒