10 lucruri de care să ții cont pentru o vară sănătoasă

Vara este în desfășurare. Sunt luni de forfotă în temperaturi ridicate, ruperi de apăsarea orașului cu fugi de câteva zile la mare, lucru în atmosfere răcite artificial, concedii prelungite în locuri poate exotice. Nu trebuie niciodată să uităm de propria sănătate și am pregătit o listă cu zece lucruri de care oricine ar trebui să țină cont.

1. Expunerea la soare se va face în primele ore ale dimineții și ultimele ore al serii. O cremă de protecție solară este recomandată, cu un SPF mai înalt pentru persoanele cu piele sensibilă. Orice aluniță care prezintă asimetrie, excrescențe, colorații atipice, măriri considerabile într-un timp scurt necesită un consult la medicul dermatolog.

2. Hidratarea este extrem de importantă. Nu există o regulă cu o cantitate fixă de apă, pentru că aportul hidric este reglat dinamic de către hipotalamus, dar în sezon estival se va bea de regulă mai multă apă, deoarece pierderile prin transpirație și perspirație sunt mai mari. Trei litri de lichid pe zi reprezintă o medie optimă pentru un adult.

3. Atenție la alcool, pentru că stimulează diureza și promovează deshidratarea. Alcoolul poate fi consumat rațional (20-30 de grame de alcool pe zi), ideal în prima jumătate a zilei, cu o hidratarea orală corespunzătoare. Se va bea apă lângă orice băutură alcoolică mai concentrată. Seara se va evita consumul pentru că tulbură somnul.

4. Fructele asigură energie și hidratarea, promovând și o digestie sănătoasă, cu derularea unei cascade de procese naturale. Masticația înseamnă dezvoltarea musculaturii locale, pregătirea sucurilor gastrice, temporizarea actului digestiv. Se pot consuma 750 de grame de fructe în prima parte a zilei. Se va evita consumul mare de fructe exotice, pentru că de regulă sunt pline de zaharuri.

5. O alimentație sănătoasă înseamnă moderație, cu doză potrivită din orice. O friptură va avea dimensiunea unui pod de palmă (inclusiv în grosime) și va ține aproape legume sau o salată de verdețuri. Se pot consuma brânzeturi, pește, carne albă în porții potrivite, de câteva ori pe săptămână. Legumele și verdețurile ar trebui să ocupe cel mai important loc în dietă. Iaurturile dense asigură și hidratare, dar atenție la conținutul de grăsime.

6. Ignorarea capitolului odihnă poate atrage consecințe negative. Somnul este necesar pentru buna funcționare a tuturor liniilor metabolice, care sunt oricum augmentate vara. O rutină în somn, cu aceleași ore de culcat, respectiv trezit este recomandată. Temperatura în dormitor va fi în jur de 21-23 de grade Celsius.

7. Exercițiile fizice se vor face în continuare, cu evitarea lor în soarele puternic. Alergarea se poate face dimineața devreme sau seara, pe răcoare. Orice exercițiu va necesita creșterea hidratării orale, pentru că pierderile prin transpirație sunt elevate.

8. Orice persoană cu probleme cardiace își va monitoriza pulsul și tensiunea arterială, își va lua medicația cronică, va consuma sare în cantitate redusă (până la 1,5-2 grame pe zi), va evita expunerea la soare și efortul fizic intens. Orice dezechilibru sesizat impune prezentarea la medicul curant.

9. Trecerea bruscă de la o încăpere cu aer condiționat la atmosfera exterioară încinsă reprezintă un șoc pentru organism și n-ar trebui să existe diferențe mari. Se va evita poziția directă sub valul de aer generat de aparat.

10. Un duș cu apă a cărei temperatură se scade progresiv are efecte benefice asupra stării generale, fiind tonic, anxiolitic, inhibând și sudorația în exces. Părul va fi spălat cu apă călduță, iar corpul poate fi scăldat în apă cu temperatură mai joasă.

 

Un material inclus în newsletterul NN

Cum ne poți susțineVasi Rădulescu este fondatorul proiectului #leapșadesănătate. Scrie de ani buni despre părțile bune sau mai puțin bune ale sistemului medical românesc și a fost ales Cel mai bun medic comunicator la premiile COPAC 2018. Prima sa carte, Dragă inimă, conține și povești din spital. Îi place să creadă că oamenii ar trăi puțin mai bine și ar înțelege multe lucruri despre viață, citind această carte.

Dacă apreciezi munca noastră de a realiza o educație medicală veritabilă, ne poți susține cu o sumă modestă în fiecare lună, folosind platforma Patreon. Pentru noi va conta enorm. Mulțumim.

devino patron ⇒