Cât de sănătoasă este cafeaua?
imagine Dreamstime

Ca medic, sunt frecvent întrebat dacă e sănătos să bei cafea, ce rol are în hipertensiune, aritmii, accidente vasculare, cum protejează anumite organe și așa mai departe. Pacienții vor o părere avizată pentru că au multe semne de întrebare.

Ei bine, sunt băutor de cafea. Mult timp nu mă atingeam de ea pentru că nu-i vedeam rostul, preferând să fac niște exerciții fizice dimineața pentru a mă înviora rapid. În perioada asta, când ajung uneori și la zece gărzi pe lună, nu pot funcționa fără cafea. Am citit sute de studii și majoritatea spun că efectele sunt favorabile, deci fashionable sau nu, băutura asta ameliorează starea de sănătate, statusul mintal și crește longevitatea. Despre ultima referință am pentru voi o poveste interesantă.

O poveste. Cafeaua a pătruns în Suedia prin 1674. Regele Gustav al III-lea avea dubii cu privire la influența ei asupra poporului său, care începea să stea la șuete în jurul delicioasei băuturi. Consumul crescuse enorm și Gustav nu mai știa cum să oprească tot avântul. A crescut taxele, ba chiar a interzis apoi cafeaua în țara sa. Oamenii tot găseau căi să o bea. Gustav a pornit un experiment: voia să vadă clar ce efect are cafeaua asupra omului. A luat o pereche de gemeni identici, condamnată pentru o crimă comună și a inițiat un studiu: doi medici aveau să ofere zilnic trei cești de cafea unui întemnițat, respectiv trei cești de ceai altuia (nu se spune ce tip de ceai, presupunem că verde sau negru, erau la modă atunci). Toate bune și frumoase. Anii au zburat, medicii au murit, Gustav al III-lea al Suediei a murit și el. Prizonierul care a primit ceai zilnic a murit la 83 de ani. Fratele său care a primit cafea zilnic a mai trăit mulți ani în plus.

Dacă apreciezi ceea ce facem și vrei să sprijini jurnalismul medical de cea mai bună calitate, te rugăm să ne susții folosind platforma Patreon.

Vreau să sprijin proiectul

 

Iată câteva date medicale despre cafea:

  • poate crește puțin tensiunea arterială
  • efect minim pe frecvența cardiacă, influență la consum mai mare via efect central
  • îmbunătățește diureza
  • rol protectiv la nivelul vaselor sanguine cerebrale
  • crește longevitatea
  • ameliorează statusul mintal
  • consumată după mese, în cantitatea mică, previne somnolența postprandială dată de redistribuția sangvină
  • rol de protecție în cancerul colorectal
  • ajută la dezvoltarea masei musculare
  • promovează arderea grăsimilor
  • ajută la optimizarea masei corporale
  • îmbunătățește circulația la nivelul foliculului pilos, putând astfel stopa căderea părului
  • scade riscul de deces de orice cauză
  • risc scăzut de fibrilație atrială
  • risc scăzut de AVC
  • ameliorează metabolismul glucozei
  • risc scăzut de diabet zaharat
  • proprietăți importante antioxidante și antimutagene, cu scăderea riscului de apariție a multor tipuri de cancere
  • reduce degenerarea nervoasă
  • reduce incidența depresiei
  • protector hepatic

 

Sunt și câteva studii care arată niște legături negative, dar cred că există o cheie: consumul moderat, echilibrat, rațional. Doza e regină în orice. Până la 400mg cofeină pe zi, adică un maximum de cinci cești.

 

Trebuie, totuși, să amintim posibilele reacții negtive:

  • iritabilitate
  • anxietate augmentată
  • creșterea tensiunii arteriale
  • tremor
  • insomnie
  • posibil risc crescut de glaucom

Doza letală de cafeină este de 10 grame pe zi, adică aproximativ 100 de cești pe zi.

 

Un material de dr. Vasi Rădulescu, fondator #leapșadesănătate