despre zahăr
ilustrație Dreamstime

Observăm pretutindeni atenționări cu privire la consumul de grăsimi, sare și zahăr.

Ca medic, văd mereu recomandări de alimentație, de la banalele mesaje pe televizor privind evitarea sării, zahărului și grăsimilor în exces, până la subțirelele sfaturi scrise pe scrisorile medicale care îmi trec prin mâini. Sigur, acel puțin e mai bine decât nimic, dar lucrurile sunt încă foarte discutabile în domeniul nutriției, fie că vorbim de recomandări pentru oameni considerați sănătoși sau pentru cei deja purtători de anumite diagnostice.

Revenind la mesajele cu sarea, grăsimile și zahărul, această triadă malefică inserată în societatea noastră care doar aici are probleme (ironie), trebuie să știm că sarea face rău variabil, mai ales la cei cu probleme cardiace sau renale, dar mecanismele fiziopatologice nu sunt mereu valabile: un hipertensiv poate face puseu tensional după o saramură, altul nu. Referitor la grăsimi, mai ales cele animale, și aici lucrurile se bat de multe ori cap în cap: unii le interzic, alții le recomandă, fără să le asocieze neapărat cu ateroscleroza, dacă vreți un exemplu. Nivelul crescut de grăsimi din sânge nu înseamnă obligatoriu ateroscleroză, dacă nu există și alte fenomene care să dicteze depunerile în pereții vaselor. Trebuie însă să fim prudenți și să îmbrățișăm moderația și aici, dar fără să cădem în paranoia. La un moment dat, clinicienii cu studii în nutriție interziceau untul; au revenit apoi și au recomandat untul ca aliment ce poate fi consumat (desigur în doze echilibrate), chiar The New York Times având pe o copertă „Eat butter.” cu poza unui calup de unt. În fine, groaznica triadă se termină cu zahărul și aici avem multe de discutat.

Dacă apreciezi ceea ce facem și vrei să sprijini jurnalismul medical de cea mai bună calitate, te rugăm să ne susții folosind platforma Patreon.

Vreau să sprijin proiectul

Zahărul nu lasă loc de discuții: te ucide într-un mod perfid, ținându-te captiv, măcinându-te puțin câte puțin, alterându-ți nervii, vasele de sânge, organele. Este cu mult așezat deasupra grăsimilor sau sării, fiind responsabil de cele mai grele afecțiuni cardiovasculare (un diabet zaharat va accelera cumplit ateroscleroza; este considerat chiar echivalent de infarct miocardic). Zahărul poate fi privit ca un drog și ar trebui evitat la orice vârstă, la orice moment al zilei. Obezitatea la copii devine o problemă tot mai prezentă și este în esență o tragedie. Atenție, chiar și băuturile cu zero zahăr cresc riscul cardiovascular, așa că nu vă lăsați păcăliți. Societatea a dat un mare greș aici și încă persistă în greșeală: marile companii livrează produse cu conținut foarte crescut în zahăr și sunt răspunzătoare în mare măsură de statisticile actuale privind majoritatea afecțiunilor. Lucrurile ar trebui reglementate mai aspru, cu fonduri luate din accize și direcționate către conștientizarea riscurilor, prevenție primară încă de la vârste mici.

Ca oameni care dețin în vârful corpului un organ minune capabil să judece și să aleagă, putem decide ce e mai bine pentru noi, evitând produsele binecunoscute, evitând dulciurile și alte alimente care sunt foarte bogate în zahăr și care duc rapid la acumulare de țesut adipos, la probleme de sănătate, la stimă de sine scăzută, la lupte interminabile cu kilogramele în plus, la întreținerea unor cercuri vicioase care afectează creierul și inima, fizic și metafizic, precum și celelalte organe.

Migrarea către îndulcitorii artificiali sau înlocuitorii naturali poate să păcălească, pentru că nerespectarea unei moderații și-n acest segment va conduce la aproximativ aceleași riscuri de diabet, boli vasculare, afecțiuni cardiace.

O alimentație sănătoasă înseamnă legume multe, câteva fructe, puțină carne albă, pește, evitarea preparatelor bogate în zaharuri (aici intră și fresh-urile din fructe), evitarea pe cât posibil a băuturilor carbogazoase, chiar și a acelora care au îndulcitori artificiali. O prăjitură sau un suc pot fi consumate fără probleme la anumite ocazii, fără a deveni obicei.

Cheia pentru o viață sănătoasă stă în alegeri înțelepte și în păstrarea unor acțiuni ancorate în bun simț și-n respect pentru propria persoană, cu moderație în toate.

 

Un material de dr. Vasi Rădulescu, fondator #leapșadesănătate