Reguli de prezentare la camera de gardă
imagine Dreamstime

Acest text conține lucruri adevărate care trebuie înțelese și aplicate în consecință. E ceva important și ar trebui respectat cu strictețe. Regulile de prezentare la camera de gardă:

Dacă nu există o urgență reală, orice om trebuie să meargă la medicul de familie sau la ambulator.

Orice bilet de trimitere în regim cronic este invalid la UPU. Departamentul de gardă nu face internări pentru afecțiuni cronice, ci se ocupă de urgențele reale care pot fi gestionate adhoc sau necesită internare ulterioară pe una dintre secțiile spitalului.

Dacă apreciezi ceea ce facem și vrei să sprijini jurnalismul medical de cea mai bună calitate, te rugăm să ne susții folosind platforma Patreon.

Vreau să sprijin proiectul

Prezentarea la UPU pentru a face niște investigații sau pentru a satisface niște curiozități ar trebui eliminată, pentru că nu face decât să sufoce personalul ocupat cu lucruri deosebit de grele și importante.

Orice prezentare este triată de o asistentă cu experiență sau un medic din liniile de gardă. Codul roșu necesită implicare promptă, fiind o urgență maximă ce necesită măsuri de resuscitare. Codul galben înseamnă abordare în cel mult 10 de minute, fiind urgență critică, cu risc mare de a trece în roșu. Codul verde poate însemna preluare în 30 de minute, pentru că datele preliminare nu arată afecțiuni care pot pune viața în pericol. Codul albastru nu are acuze tipice de urgență și poate însemna așteptare de 60 de minute sau mai mult. Codul alb reprezintă pacientul care necesită o injecție, un vaccin, o schimbare de pansament, neavând acuze clinice. Codurile albastru și alb pot fi oricând direcționate către ambulator.

Ambulanța nu este mijloc de transport pentru orice lucru. Când un om face presiuni pe ambulanță să îl ducă la spital pentru un deget umflat, gândiți-vă că acea ambulanță putea lua un om cu infarct miocardic acut.

Prezentarea cu ambulanța nu înseamnă neapărat urgență și nu va fi un consult cu prioritate. Se va supune aceluiași triaj și pacientul poate fi trimis pe hol să aștepte, fără să sară rândul folosindu-se de unele artificii.

Orice agresiune verbală sau fizică asupra cadrelor medicale este interzisă. În cazul în care se produce, poate însemna pedeapsă cu închisoare.

Orice manevră, exceptându-le pe cele critice, necesită acord între medic și pacient. Niciun tratament nu este făcut cu forța. Pacientul poate refuza o pastilă sau o perfuzie.

Pacientul trebuie să își știe bine istoricul medical și tratamentul cronic, precum și potențialele alergii la unele medicamente.

Este recomandat ca pacienții să evite folosirea termenilor medicali care pot îngreuna anamneza și actul terapeutic. Se va vorbi cât mai simplu, clar, în termeni ușor de priceput.

Oferirea de bani personalului medical pentru a obține un consult cu prioritate este strict interzisă. Corolar, niciun membru al echipei de gardă nu trebuie să dea de înțeles că nu vede pacientul fără a primi o atenție materială. Oricine observă așa ceva va suna la linia de raportare a condiționării actului medical, 0800.806.806.

Camera de gardă nu este centru de second opinion. Orice nelămurire prinsă de pe internet nu va fi clarificată de către medicul UPU, care trebuie să-și dozeze timpul și energia pentru urgențe, nu pentru verificat dosare de zeci de pagini sau pentru satisfăcut unele curiozități, în lipsa unor simptome de urgență.

Familia pacientului nu are voie în UPU. Va aștepta pe hol și va fi contactată de către echipa de gardă.

Orice pacient ar trebui să aibă în posesie câteva acte medicale mai recente, atunci când este cazul, pentru a ușura munca medicilor.

Prezentarea la câteva zile cu aceleași tulburări (spre exemplu anxiosdepresive) ar trebui evitată. UPU nu este centru de psihoterapie.

Medicina nu este joacă și camera de gardă înseamnă urgență, strictețe, reguli clare. Cum sunt cele de sus. Momentan, UPU la noi înseamnă haos și medicul este sufocat de cazuri care nu au ce căuta acolo, de energii negative, de înjurături. Cu educație și respect, putem ameliora aceste neajunsuri.

 

Un material de dr. Vasi Rădulescu, fondator #leapșadesănătate